Για 16ο μήνα αυξήθηκαν οι τιμές στα είδη διατροφής – Οι άμυνες των καταναλωτών – Πόσο άδειασε το καλάθι

Σοκ ακρίβειας βιώνουν οι καταναλωτές εν όψει ενός ζοφερού χειμώνα, αφού πλέον για να μισογεμίσουν το καλάθι του σουπερμάρκετ επιλέγουν ολοένα και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είδη σε προσφορά και χύμα τρόφιμα.

  • Διαβάστε επίσης: ΕΛΣΤΑΤ: Στο 12% ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο

Άνοδος για 16ο μήνα

Η ανοδική πορεία του υποδείκτη «Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά», που έχει ξεκινήσει από πέρσι τον Ιούνιο συνεχίστηκε και τον Σεπτέμβριο εφέτος, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, με την πίεση να πολλαπλασιάζεται για τους οικονομικά ευάλωτους. Υπενθυμίζεται ότι τα φτωχά νοικοκυριά δαπανούν πάνω από το 1/3 του μηνιαίου προϋπολογισμού τους (34,8%) για την αγορά τροφίμων.

Λόγω των υψηλότερων τιμών, που αποτυπώνονται στον επιπλέον τζίρο για τα σούπερ μάρκετ (στα 5,42 δισ. ευρώ έφθασαν οι πωλήσεις σε αξία στο 8μηνο εφέτος έναντι 5,23 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς IRI), οι καταναλωτές μειώνουν τον όγκο των αγορών τους, με την «ψαλίδα» μεταξύ του ρυθμού ανάπτυξης της αξίας πωλήσεων και του όγκου πωλήσεων να «ανοίγει» μήνα με τον μήνα.

Το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, τη στιγμή που ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 3%, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της IRI.

Αυξήσεις 19,3% σε 11 μήνες

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μια λίστα των 25 επώνυμων προϊόντων ο συνολικός λογαριασμός έχει ανέβει 19,3% συγκριτικά με τον περσινό Νοέμβριο όταν άρχισε να «δαγκώνει» ο πληθωρισμός.

Ακόμη κι αν εξαιρέσουμε τα προϊόντα που επηρεάστηκαν ασύμμετρα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, οι ανατιμήσεις θυμίζουν εποχές δραχμής.

Συγκεκριμένα από τις 9 Νοεμβρίου του 2021 μέχρι τις 5 Οκτωβρίου εφέτος, η μέση τιμή ενός λίτρου επώνυμου ηλιελαίου έχει ανέβει 90%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-Καταναλωτής του υπουργείου Ανάπτυξης.

Στο αραβοσιτέλαιο (ένα λίτρο) η αύξηση φθάνει στο 41% το ίδιο διάστημα, ενώ ένα κιλό αλεύρι για όλες τις χρήσεις πωλείται στο ράφι 35,6% ακριβότερα.

Και αν οι ανατιμήσεις στα παραπάνω…