Ίσως επειδή το κρύο και οι σκοτεινές μέρες μπορεί να μας στέλνουν πιο νωρίς στο κρεβάτι, ίσως επειδή τα πρωινά του Σαββατοκύριακου φαίνονται ακόμα πιο ελκυστικά όταν ακούγεται η βροχή και ίσως επειδή πολλές υπαίθριες δραστηριότητες, όπως το κολύμπι και η πεζοπορία, αντικαθίστανται με πράγματα που κάνουμε πιο εύκολα σε κλειστούς χώρους.

Είναι μάλλον λογικό, λοιπόν, ότι ο τρόπος που κοιμόμαστε και η διάρκεια του ύπνου μας να αλλάζει τους πιο κρύους μήνες.

Έρευνες κατέληξαν ότι είναι πιο πιθανό να πάμε για ύπνο νωρίτερα το φθινόπωρο και τον χειμώνα από ό,τι το καλοκαίρι και σύμφωνα με τη μελέτη οι συμμετέχοντες αφιέρωναν 25 λεπτά περισσότερο χρόνο στον ύπνο τους το χειμώνα σε σύγκριση με την άνοιξη.

Πιστεύεται ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στην παραγωγή μελατονίνης, της ορμόνης που παράγεται φυσικά από το σώμα μας και συνδέεται με τον ύπνο. Η παραγωγή μελατονίνης συνδέεται με την έκθεση στο φως και την αυξημένη διάρκεια της ημέρας. Αυτό σημαίνει ότι οι σκοτεινές μέρες του χειμώνα θα μπορούσαν να φέρουν περισσότερη διάθεση για ύπνο.

Οι εποχιακές αλλαγές μπορούν επίσης να επηρεάσουν τη φυσική θερμοκρασία του σώματος, η οποία είναι σημαντική για τον ύπνο, αφού η πτώση της θερμοκρασίας του σώματος είναι ένα φυσικό σινιάλο για το σώμα ότι είναι ώρα για ύπνο.

Το ρολόι του ανθρώπινου σώματος, το οποίο είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση της ώρας του ύπνου, εξαρτάται από την κανονικότητα των εξωτερικών ρολογιών και προγραμμάτων, όπως η ώρα που επιλέγουμε να τρώμε, να εργαζόμαστε, να ασκούμαστε κι από τις ώρες που βρισκόμαστε στο φως της μέρας. Όταν το πρόγραμμα και οι ώρες αλλάζουν, αλλάζουν και οι συνήθειες που σχετίζονται με τον ύπνο.

Ωστόσο, ο ύπνος μπορεί να είναι πιο σημαντικός από οποιαδήποτε άλλη εποχή του χρόνου κατά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες, καθώς τα εποχιακά κρυολογήματα και οι ιώσεις είναι πιο συνηθισμένα. Έρευνες δείχνουν ο ύπνος ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας.

Σε μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 160 υγιείς άνδρες και γυναίκες, όσοι συνήθιζαν να κοιμούνται λιγότερο από επτά ώρες είχαν σχεδόν 4,5 φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν κοινό κρυολόγημα.

Πειραματίσου με την έκθεση στο φως

Αν δυσκολεύεσαι να…